رول فرمینگ ورق – روشی نوین برای شکل‌دهی به انواع ورق‌های فلزی

مقدمه

ممکن است از خود پرسیده باشید که انواع ورق‌های فلزی نظیر آهن، آلومینیم، آهن و غیره چگونه فرم‌دهی می‌شوند. این فرایند توسط قالب‌های فرم‌دهی که دارای انواع و اشکال مختلفی هستند، انجام می‌شود. رول فرمینگ ورق یکی از این قالب‌ها می‌باشد که قادر است انواع ورق‌های فلزی را به طرح‌های مختلف تبدیل کند. این رول‌ها به دلیل کارایی مثبت خود توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی باشند و در سریع‌ترین زمان ممکن با دقتی بالا، انواع ورق‌های فلزی را فرم بدهند.

رول فرمینگ ورق

رول‌های فرمینگ به دو روش گرم و سرد، ورق‌ها را فرم‌دهی می‌کنند که هر کدام کارایی منحصربفرد خود را دارند. این رول‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی هستند که در ادامه به چند مورد رایج اشاره می‌کنیم.

انواع روش‌های رول فرمینگ ورق

در فرایند رول‌ فرمینگ به دو روش گرم و سرد ورق‌ها را فرم می‌دهند. هر کدام از این روش‌ها در مواقع خاصی انجام می‌گیرند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

رول فرمینگ به روش سرد

در این روش ورق‌هایی که ضخامت آن‌ها پایین است در رول‌های سرد قرار گرفته و به روش‌های خاص فرم‌دهی می‌شوند. این روش جزو روش‌های خاص و بی‌نظیر بوده و بهترین جایگزین برای روش‌های سنتی نظیر خم‌کن، نورد، پرس‌برک و غیره می‌باشد. در این روش مهارت طراح ابزار به طور قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و با تنظیم دقیق رول فرمینگ می‌تواند ورق‌ها را با ضرافت خاصی فرم‌ بدهد.

رول فرمینگ ورق به روش گرم

در این روش ورق‌هایی که ضخامت آن‌ها بالا است با ابزارهای خاص فرم‌دهی می‌شوند. تا پیش از عرضه رول‌های فرمینگ، بسیاری از طراحان با فرم‌دهی قالب‌های ضخیم مشکل داشتند و به سختی می‌توانستند آن‌ها را شکل بدهند. اما، پس از عرضه این رول‌ها، مهارت طراحان افزایش یافت و توانستند قطعات ضخیم را با هر میزان دقتی که می‌خواهند، فرم دهند.

مزایای رول‌های فرمینگ

یکی از مهمترین مزایایی که رول فرمینگ دارد، عدم نیاز به اپراتور مستقیم برای فرم‌دهی ورق‌ها است؛ به گونه‌ای که قالب‌ها به صورت اتوماتیک در بالاترین سرعت شکل داده می‌شوند. استفاده از رول فرمینگ باعث می‌شود تا در منابع انسانی صرفه‌جویی شده و تنها از نیروهای کار برای بسته‌بندی و دپوی محصول استفاده شود. یکی دیگر از مزایای فرم‌دهی به روش رول فرمینگ، کیفیت محصول و یکنواخت بودن فرم‌ها می‌باشند. دستگاه‌های فرمینگ دارای سیستم خودکار بوده و اپراتور می‌تواند با تنظیم دلخواه، ورق‌ها را فرم‌دهی کند. صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز از دیگر مزایای این رول‌ها بوده و نیازی به استخدام نیروی کار زیاد ندارد.

رول فرمینگ ورق

جمع‌بندی

در این مطلب از وبلاگ پویا برش شما را با انواع روش‌های رول فرمینگ ورق و مزایای آن آشنا کردیم. تا قبل از عرضه این رول‌ها، بسیاری از کارخانجات مجبور بودند تا نیروی کار زیادی جهت فرم‌دهی به ورق‌ها استخدام کنند. این امر موجب افزایش هزینه‌ها و بازدهی کم می‌شد. اما فرآیند رول فرمینگ با قابلیت‌های منحصربفرد خود توانسته است نظر کارفرمایان را جلب و به کاهش هزینه‌ها کمک کنند. اگر به دنبال بهترین ابزار برای فرم‌دهی ورق‌های فلزی هستید، رول‌های فرمینگ بهترین گزینه برای انتخاب هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای