ماشین سازی اراک

ماشین سازی اراک | آشنایی با این صنعت و شرکت‌های برتر فعال در آن

مقدمه‌ای بر پیشینه صنعت در اراک

شهر اراک یکی از شهرهای جدید کشور محسوب می‌شود که در دوره قاجار تاسیس شده است. به دلیل قرارگیری در مرکز کشور و جایگاه بسیار مناسب جغرافیایی و دسترسی مناسب به شهرهای مختلف، این شهر محل بسیار مناسبی برای استقرار صنایع مختلف تشخیص داده شده است. به همین دلیل امروزه اراک اولین شهر کشور از لحاظ تنوع محصولات صنعتی محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از صنایع مادر یا عمده کشور در محدوده این شهر قرار گرفته‌اند. صنعت ماشین سازی اراک از جمله این صنایع است که کارخانجات و کارگاه‌های بسیاری در آن مشغول به فعالیت هستند. شرکت ماشین سازی پویا برش اراک یکی از این شرکت‌ها است که در زمینه تولید محصولات صنعتی و ساختمانی فعال است.

ماشین سازی اراک

ماشین سازی یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود که در آن خدماتی مثل طراحی و تولید ماشین‌آلات و قطعات صنعتی انجام می‌شود و صنعت ماشین سازی اراک از جمله صنایع برتر در ایران و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود که در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

صنعت ماشین سازی اراک

صنایع مختلف در دوره‌های زمانی متفاوت و با سیاست‌های مختلفی در شهر اراک ایجاد شده‌اند. بسیاری از صنایع مادر اراک در دوره پهلوی دوم و همزمان با افزایش درآمدهای نفتی ایجاد شدند. از جمله این صنایع می‌توان به ابرشرکت ماشین سازی اراک اشاره کرد که در دهه‌های 1340 و 1350 توسط کارشناسان صنعتی شوروی سابق احداث شد. این شرکت در کنار ابرشرکت‌های دیگری مثل هپکو و آذرآب اراک، بخش مهمی از صنایع زیرساختی کشور را تشکیل می‌دهند.

ماشین سازی اراک

بعد از دوره پهلوی رویکرد ایجاد صنایع مادر متوقف شد و جای خود را به ایجاد شهرک‌های صنعتی متشکل از صنایع متوسط و کوچک داد. در این دوره بسیاری از کارخانجات و مراکز تولید تخصصی در این شهر احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با احداث حدود 37 شهر صنعتی در این شهر که هر یک از آنها متشکل از چندین کارخانه هستند، بسیاری از محصولات مورد نیاز داخل کشور در این شهر صنعتی تولید می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع انرژی

صنعت ماشین‌آلات

صنایع فلزی

ماشین سازی

نفت و پتروشیمی

نساجی

صنایع ساختمانی

صنایع غذایی

صنایع معدنی

لازم به ذکر است که «صنعت ماشین سازی» یک زیر شاخه از صنعت است که در آن ماشین‌آلات، ابزارها و قطعات مورد نیاز برای صنایع مختلف تولید می‌شود. امروزه کارخانجات تولیدی بسیاری در صنعت ماشین سازی اراک مشغول فعالیت هستند که انواع محصولات فنی مورد نیاز صنایع کشور را تولید می‌کنند. این کارخانجات نه فقط در تولید برای مصارف داخلی، بلکه در صادرات محصولات خود نیز موفق عمل می‌کنند.

چند نمونه از صنایع ماشین‌ سازی اراک

در این بخش از مطلب با برخی از شرکت‌های مهم در صنایع ماشین سازی اراک آشنا خواهید شد.

ماشین سازی اراک

شرکت ماشین‌سازی اراک

شرکت ماشین‌سازی اراک یک ابرشرکت دانش بنیان است که بسیاری از زیرساخت‌ها، صنایع، و شریان‌های حیاتی برای صنعت کشور با استفاده از ماشین‌آلات تولیدی این شرکت ایجاد شده‌اند. توان و امکانات فنی این شرکت در حدی است که برخی از کارشناسان بین‌المللی مدعی توانایی آن در تولید موتورهای هواپیما و جت نیز شده‌اند. این شرکت در طول جنگ ایران و عراق در زمینه تولید قطعات هواپیما و بسیاری از ماشین‌آلات نظامی و عملیاتی نیز مشغول بوده است و هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت انواع پالایشگاه، مجتمع‌های پتروشیمی، سد، پل، نیروگاه‌های آبی، نیروگاه‌های بادی، و همچنین ماشین‌آلات صنایع سیمان، صنایع فولاد، واگن‌سازی، صنایع بندری، ترابری و معادن فعالیت دارد.

شرکت واگن پارس

یکی دیگر از شرکت‌های صنعتی مادر اراک، شرکت واگن پارس است. این کارخانه ماشین سازی اراک اولین و بزرگ‌ترین سازنده واگن و لوکوموتیو در ایران و خاور میانه محسوب می‌شود. این شرکت در زمینه تولید واگن‌های مترو نیز فعال است.

شرکت واگن پارس یک شرکت تخصصی در زمینه تولید صنایع ریلی است. این شرکت از تکنولوژی‌های بین‌المللی در این زمینه بهره می‌برد. در این شرکت تکنولوژی‌ شرکت‌های بین‌المللی از جمله واگن اونیون آلمان، بمباردیه کانادا، زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، ترنس‌مش روسیه، و دالیان چین، در میان تکنولوژی‌های دیگر در دسترس است.

هپکو

«شرکت تولید تجهیزات سنگین-هپکو» در سال 1351 در شهر اراک تاسیس شد. این ابرشرکت با هدف تولید و ساخت تجهیزات سنگین مناسب صنایع مختلف راه اندازی شد. این شرکت با داشتن زیرساخت‌های فنی گسترده امکان تولید انواع ماشین‌آلات و صنایع مختلف مورد نیاز کشور را دارد. این شرکت در طول دوران فعالیت خود با شرکت‌های بزرگ ماشین سازی بین‌المللی از جمله کاترپیلار، نویستار اینترنشنال، لیبهر، نیوهلند، ولوو، کیس، کوماتسو، زیمنس، فوتون موتور و موارد دیگر همکاری فنی و تخصصی داشته است. شرکت هپکو در زمینه تولید تجهیزات، ماشین‌آلات ساخت و ساز، ماشین‌آلات راه‌سازی، صنعتی، معدنی، و کشاورزی فعالیت دارد.

ماشین سازی اراک

یکی از شرکت‌های برتر فعال در صنایع ماشین سازی اراک

شرکت ماشین سازی پویا برش اراک یکی از شرکت‌های برتر نسل جدید در میان شرکت‌های ماشین سازی اراک محسوب می‌شود. این شرکت در سال 1387 با هدف بومی‌سازی دانش ماشین سازی و همچنین تولید قطعات و ابزارهای مورد نیاز در صنایع مختلف کشور تاسیس گردید. شرکت ماشین سازی پویا برش اراک مجموعه گسترده‌ای از محصولات و قطعات صنعتی و ساختمانی تولید می‌کند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

طراحی و ساخت ماشین‌های تولید سازه‌های مفتولی

دستگاه‌های رول فرمینگ مانند پروفیل گالوانیزه (UPVC)

تابلوهای اتوبانی و گاردریل

طراحی، تولید، و راه‌اندازی خط تولید لوله پروفیل

طراحی، تولید، و راه‌اندازی خط تولید پلاستوفوم سقفی و دیواری

طراحی، تولید، و راه‌اندازی دستگاه‌های پرس تناژ بالا

شرکت ماشین سازی پویا برش اراک با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و همچنین همکاری با اساتید دانشگاهی سعی می‌کند مناسب‌ترین خدمات را به مشتریان مختلف خود در صنایع گوناگون ارائه دهد. محصولات این شرکت با همکاری فنی و استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این شرکت ماشین سازی اراک در زمینه تولید سفارشی بسیاری از قطعات صنعتی و همچنین راه‌اندازی خطوط تولید برخی از صنایع مهم کشور فعالیت دارد. دانش و تخصص این شرکت در تولید دستگاه‌های رول فرمینگ باعث افزایش کیفیت این دسته از محصولات تولید داخلی شده است.

برخی از محصولات شرکت ماشین سازی پویا برش

در ادامه برخی از مهم‌ترین محصولات شرکت ماشین سازی پویا برش اراک معرفی می‌شوند. این محصولات شامل موارد زیر می‌شوند:

خط تولید ساندویچ پانل

دستگاه رول فرمینگ سازه و استراکچر کناف

دستگاه تولید تیغه کرکره فوم دار

خط تولید ساندویچ پنل

ساندویچ پنل یکی از محصولات بسیار کارا و مفید در میان مصالح ساختمانی است. این نوع از سازه عایق حرارتی و صوتی، موارد استفاده بسیار زیادی در صنایع و ساختمان‌های گوناگون دارد. به همین دلیل، انواع مختلف ساندویچ پنل با ظرفیت‌های عایق متفاوت، و سطح جدارهای متفاوت تولید می‌شود. دستگاه‌های خط تولید ساندویچ پنل شرکت ماشین سازی پویا برش اراک با توجه به این تفاوت‌ها و کاربردهای گوناگون این محصول، ماشین آلات مناسبی برای تولید آنها ارائه می‌دهد.

ماشین سازی اراک

امکان استفاده عایق‌های گوناگون و همچنین الگوها و طرح‌های مختلف در تولید ساندویچ پنل در این خط تولید گنجانده شده است. تولیدکنندگان می‌توانند با توجه به موارد استفاده محصولات خود، از ترکیب‌هایی با جنس پلی اورتان (PU)، پلی استایرن (EPS)، عایق XPS، پشم سنگ، پشم شیشه، و همچنین پوکه‌ها و مصالح معدنی استفاده کنند.

 

دستگاه رول فرمینگ سازه و استراکچر کناف

یکی دیگر از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی کناف است. این محصول پیش‌ساخته که از دو بخش فلزی و گچی تشکیل شده، قابلیت عایق حرارتی بسیار مناسبی دارد و از آن برای تولید انواع سقف و دیواره در فضاهای مورد نیاز استفاده می‌شود. به دلیل نصب و اتصال آسان آن، امروزه در بیشتر پروژه‌های ساختمانی در بخش‌های گوناگون ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ماشین سازی پویا برش اراک خط تولید این نوع از ورق‌ها و قطعات پیش‌ساخته ساختمانی را با بهترین کیفیت به تولیدکنندگان محترم این محصول ارائه می‌دهد.

دستگاه‌های رول فرمینگ شرکت ماشین سازی پویا برش اراک در دو نوع گیربکسی و زنجیری تولید شده و در اختیار خریداران محترم قرار می‌گیرد. دستگاه‌های رول فرمینگ گیر بکسی کارایی بسیار بالایی داشته و از قابلیت تنظیم‌پذیری بسیار مناسبی بهره می‌برند. با این حال قیمت اولیه راه‌اندازی آنها بالاتر از دستگاه‌های رول فرمینگ زنجیری بوده و برای تولید سازه‌های سبک توجیه اقتصادی ندارند.

در مقابل، دستگاه‌های رول فرمینگ زنجیری از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند. آنها در بیشتر تولیدی‌ها و کارخانجاتی که رول فرمینگ تولید می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل بیشتر محصولاتی که در بازار پیدا می‌شوند به وسیله دستگاه‌های زنجیری تولید شده‌اند.

دستگاه تولید تیغه کرکره فوم دار

تیغه کرکره فوم دار جایگزینی برای تیغه کرکره‌های آلومینیومی هستند که به خاطر مشکلات بسیار زیادشان، تا حد زیادی از رده خارج شده و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه یک ماشین طولی است که با استفاده از ماشین‌ها و تجهیزات مختلف ورق‌های گالوانیزه یا رنگی را به تیغه کرکره فوم‌دار تبدیل می‌کند. این دستگاه ترکیبی شامل بخش‌های فنی متعددی است که با مراجعه به سایت شرکت ماشین سازی پویا برش اراک می‌توانید از جزئیات فنی آن به صورت کامل اطلاع پیدا کنید.

در صورتی که قصد راه‌اندازی یک کارخانه یا تولیدی تیغه کرکره فوم دار داشته باشید، می‌توانید با سفارش این دستگاه به شرکت ماشین سازی پویا برش اراک از مزایای امروزی صنعت ماشین سازی اراک بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

 صنعت ماشین سازی اراک چیزی حدود نیم قرن سابقه دارد و شرکت‌ها و کارخانجات بسیاری در آن مشغول فعالیت هستند. برخی از این شرکت‌های صنایع مادر و زیرساختی کشور را تشکیل داده و بدون وجود آنها، بسیاری از پروژه‌های عمرانی غیر قابل دستیابی و انجام هستند. از جمله این صنایع و شرکت‌ها می‌توان به ابرشرکت ماشین سازی اراک، ابرشرکت هپکو، واگن‌سازی پارس و مواردی از این دست اشاره کرد.

شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی اراک واقع شده‌اند نیز با ظرفیت متوسط مشغول تولید بسیاری از محصولات و قطعات کلیدی در صنایع مختلف کشور هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت ماشین سازی پویا برش اراک اشاره کرد که به تجهیز کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، به ویژه در زمینه سه محصول ساندویچ پنل، رول فرمینگ کناف، تیغه کرکره فوم‌دار می‌پردازد.